Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Meningslös eller meningsfull redigering

Kategori: Allmänt, Redigera, att skriva

Ok, synpunkter på inlämning 4 inarbetade i manuset igår. Nu återstår respons på slutet som ska komma senast måndag (även om det kan komma senarr ibland också om det kört ihop sig) och jag håller tummarna för att det inte ska vara så värdelöst så jag måste tänka om helt. Det vore supertufft i det här läget...
 
Annars ska jag börja bearbeta mitt samlingsdokument på allt som behöver göras. Stort som smått, exempelvis ska jag byta miljön för några av scenerna i polishuset totalt. Generellt lägga in mer yttre miljö/beskrivande partier. Här är jag likadan när jag skriver som i resten av livet har jag lärt mig på kursen. Lägger aldrig märke till hur saker och ting ser ut, vad folk har för kläder eller om de klippt sig. Tänker alltid bara inåt, vad är personen i för mood, vad vill jag prata om med den eller vad har den andra på agendan etc. Så mycket yttre miljö saknas följaktligen i manuset. Tror det blir rätt enkelt att lägga in dock. En liten vårblomma här, några hårtofsar som svajar till där osv. Vet ju redan inom mig hur allt ser ut. Sen är det lite småsaker som att det ringer i någons telefon helt omotiverat itan att det följs upp (tror jag) på sid 151, att det behövs en ledtråd om gärningsmannens utseende från mord tre nånstans osv. 
 
Men det känns också lite smått meningslöst det här småplottrandet, har svårt att se hur det skulle kunna göra någon skillnad i slutändan? Borde inte vara avgörande för om man får kontrakt eller ej. Det som behövs är väl snarare att manuset känns genomtänkt och genomarbetat tänker jag. Och det är det faktiskt nu efter den här kursen där i alla fall 100 av de 400 sidorna gåtts igenom supergrundligt. 
 
Så, kommer inte lägga ner så jättemycket mer tid på redigeringen faktiskt. Gissar att det blir förlagsutskick under september, om inte slutet visar sig vara en katastrof då förstås... 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-08-17 | 10:24:42
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Så olika det är ändå, jag har så mycket observerat i mina manus att miljön blir en egen antagonistisk kraft. Tror det handlar lite om stil, att ha en egen alltså, och jag tycker att det låter klaustrofobiskt på ett bra sätt att din protagonist ser på livet ur ett inifrånperspektiv. Utan att ha läst (såklart) så tror jag på din strategi här; att lägga in lite för att levandegöra, men att inte överdriva. Förhoppningsvis finns det någon förlagsperson där ute som ser vad det är du försöker göra, som fattar grejen. Spännande med förlagsskick i sikte!

    Svar: Tack, har tänkt på det tidigare i din blogg att vi verkar skriva väldigt olika vilket är lite särskilt kul att följa för att få andra perspektiv på saker och ting!
    Helena Dahlberg

  • Marie Mitt skrivliv säger:
    2017-08-18 | 05:49:37
    Bloggadress: http://mittskrivliv.wordpress.com

    Man kan pilla ihjäl sig, så hur vet man när det är dags att sätta punkt? Jag brottas själv med den funderingen och med funderingar kring miljön, borde jag brodera mer? Samtidigt vill jag inte läsa en halv sida om en björk som viner kusligt, haha.
    Så spännande med förlagsutskick. Håller alla tummar för dig!

    Svar: Ja men hur ska man kunna veta!? Vi verkar tänka lite lika, själv hoppar jag rätt ofta över sådana där miljöbeskrivningar när jag läser...
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2017-08-18 | 10:01:14
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Är själv ingen miljöbeskrivare av rang. Letar mig gärna inåt jag också (vilket faktiskt blir en aning underligt i just min genre där jag skriver om rätt knäppa, sagoartade saker som man liksom behöver "se"). Men, ja! Peta in en svajande hårtofs här och där:D Det blir super, tror jag. Det är kanske inte det allra mest avgörande, men så lätt att fixa till, och kan säkert göra alltihop väldigt mycket mer levande för den typ av läsare som vill ha sådana detaljer för att kunna visualisera det hela bättre.

    Och 400 sidor! Shit. Hur många ord ungefär?

    Svar: Mindes lite fel här nu gällande sidorna, det var drygt 400 000 tecken som i mitt worddokument är 350 sidor. 72 144 ord!
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: