Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Fast i imperfekt

Kategori: Allmänt

Är väl knappast någon som använder ordet imperfekt längre men jag kommer aldrig ihåg det där andra nya begreppet. Är så fast i imperfekt nu att jag inte ens kan läsa i presens.  
 
Vi började med en ny högläsningsbok med barnen den här veckan som visade sig vara skriven i presens. Texten omvandlades per automatik till imperfekt innan den passerat min hjärna och tagit sig ut genom munnen. Påföljande dag var jag fast besluten att försöka läsa som det stod, i presens alltså, men efter några rader så blev det imperfekt igen. Jösses vilken hjärntvätt jag gått igenom i mina skrivprojekt. Eller så har jag alltid varit en imperfekt-människa kanske? Kan inte minnas att jag haft någon högläsningsbok i presens tidigare så har inget att relatera till direkt. 
 
Nu blir det näst sista skrivpasset före semestern. I behaglig imperfekt miljö. Skönt. 
 
Gårdagens kvällshimmel var inte så dum heller!
 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2017-04-06 | 08:09:31
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Haha, jag är precis tvärt om. Skriver i presens (som ingen fått för sig att byta namn på) och har ibland svårt för att läsa i preteritum (som min ena skrivkompis hamrat in att det heter, jag föredrar fortfarande att säga imperfekt :-).
    Jag tror jag är presens-person by default, till och med innan det blev så populärt i typ ya, så kanske föds man in i tempus :-D

Kommentera inlägget här: