Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Bottennapp och tekniska riskmoment

Kategori: Allmänt

Nej men igår var det ett riktigt bottennapp sett till fokus och antal tecken, knappt ens tusen stycken blev det. Ser flera orsaker till detta om man nu ska analysera och det kan jag ju inte gärna låta bli att göra.

Dels att jag satt uppe till kl 1 natten dessförinnan och skrev på mitt fantastiska avtal som jag är helt uppslukad av just nu. Dels att mitt tangentbord strular (igen), att jag behövde börja på ett nytt kapitel i en miljö och med karaktärer som jag inte mött på länge, att jag fick den inte så briljanta idén att sätta mig längst fram i bussen där busschauffören hade beslutsångest och zappade vilt mellan radiokanalerna hela resan. Superirriterande!  Utöver allt detta drabbades jag av upploppsångest.

Räknade efter hur mycket jag har kvar att skriva på råmanus och kom fram till att det bara är fem kapitel. Fem ynka små kapitel. Det är ju så gott som ingenting. Visst längtar jag till redigeringen men det blir ju också lite läskigt att behöva konfrontera sina texter. Men jag borde ju verkligen kunna få råmanus klart som senast under min skrivhelg i slutet av maj. Så kan jag börja redigera lagom till skrivkursen sedan. Skönt att planen ser ut att hålla! 

På måndag blir det nervöst för då kommer en tekniker som ska byta tangentbordet på min lap top. Får inte glömma att säkerhetskopiera innan dess! 

Idag liksom varannan fredag är det heldagsmöte. Och ikväll har jag lovat barnen att de ska få plocka fram det som är kvar av deras påskägg. Ett inte så kärt återseende enligt min mening men vad gör man väl inte för de små liven. 

Idag är jag bag lady med inte mindre än fyra bagage, tygpåsar är så bra!! Särskilt de här från mellon :)

 
Vårjackan på också, och svettas! Yayy! 

KOMMENTARER:

  • Longevity - en blogg om hälsa säger:
    2017-04-21 | 08:08:02
    Bloggadress: http://madelein.se/

    Bättre skrivlycka nästa gång

    Svar: Tack snälla, gick betydligt bättre imorse längst bak i bussen :/
    Helena Dahlberg

  • Kristina säger:
    2017-04-24 | 11:58:23
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Usch, den där klassiska upploppsångesten! Och nu blev jag påmind... det kanske är dags att säkerhetskopiera.... Förutom att spara på ett USB-minne tar jag för vana att även kopiera över till en extern hårddisk med jämna mellanrum. Hemska, hemska tanke om allt jag skrivit plötsligt försvann!

    Svar: Japp, det får inte hända. Kan inte tänk mig vad jag skulle göra i så fall... Själv brukar jag maila mig själv ibland, känns relativt vattentätt men det finns säkert risker med det med :/
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: