Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Slutet börjar i mitten

Kategori: Allmänt, Deckare, Fine crime, Inspiration, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

För några veckor sedan, någon gång i augusti tror jag att det var, satte jag mig och skrev en inledande översikt över de första ca 10 kapitlen i manuset. Det som jag tänkte mig vara inledningen där ramen skulle sättas. Och när jag skulle börja skriva imorse insåg jag att allt är skrivet. Det finns ingen plan för fortsättningen, vad som är nästa kapitel, nästa tråd att nysta i, nästa fokus.

Så det blev till att plocka upp min älskade Excel-fil och börja spåna på upplägg för "mitten" av historien. Och när jag gjort det är det bara slutet kvar. Nu känns det som att det går i ett rasande tempo helt plötsligt. Är ju verkligen svårt att få med alla trådar i ett enda litet manus, man måste sålla som sjutton i orden, meningarna, styckena och kapitlen. Fastnade så djupt i arbetet att jag glömde gå av bussen och hamnade helt snett. Kanske spelade de igenimmade fönstren en liten roll också? Hursomhelst älskar jag att komma in i den där skrivartrancen!

På min nya favoritpodd "skriv en bestseller eller en annan bok" så talade Kristina Ohlsson om att slutet börjar i mitten. Och jag kände bara "Yes!", exakt vad jag funderat över och behövde höra. Alltså när ska man sluta lägga ut nya trådar, börja samla ihop historien och ladda för Grand finale. Och att göra det i mitten som hon föreslog känns helt rätt för mig.

Så nu har jag ca 10 - 15 kapitel till på mig att bygga upp storyn och sedan ska den nystas upp. Så spännande att se hur det går, jag har en vag aning om var det hela ska sluta men det kan lika gärna ta en helt annan vändning. Vem vet.

Som grädde på moset har en ny säsong av min favoritserie kommit på Netflix, modern family. Bästa underhållningen att slappa till efter en intensiv dag.

För att nyansera inlägget så brottas jag annars med problem på jobbet och vissa relationsdraman som kommer med småbarnsåren. Att fly in i skrivandet ibland blir då extra skönt, kanske skriver man bättre de dagar man har ett större behov av verklighetsflykt? 

Men vilken vacker morgon! 

 

KOMMENTARER:

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2016-09-29 | 13:14:09

    Intressant formulering det där att slutet börjar i mitten. Jag har nog arbetat så, men aldrig tänkt rent krasst att det är i mitten trådarna ska sluta kastas ut och i stället börja knytas ihop. (Och jag tror absolut att jag skriver som allra bäst när jag behöver komma ifrån som mest 😄) //Annika

Kommentera inlägget här: