Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Summering september

Kategori: Allmänt, Deckare, Fine crime, Inspiration, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Så var det dags att summera september. Särskilt med tanke på att jag var sjuk några dagar så blev det ändå riktigt ok tycker jag.

19 skrivpass (mitt mål är 20/månad)
37 000 tecken (har inget mål här, det blir som det blir)

Men det känns som att jag skulle behöva några lite längre skrivpass ibland också. Visst, de korta och dagliga tror jag på. Man håller sig kvar i storyn och får en vardaglig rutin att skriva så man inte behöver planera in varje skrivpass för sig. Någon gång är det dock skönt att sätta sig lite längre tid och bara få mata på någon/några timmar.

Så nu växlar jag upp en gnutta och lägger till ett nytt mål att 1-2 av skrivpassen varje månad ska vara minst en timme. Det borde gå att få in utan större problem tycker jag.

I dokumentet väntar i alla fall 10 nya fräscha tilltänkta kapitel som jag ritat upp i stora drag (alltså ca 2-3 meningar per kapitel) under slutet av förra veckan så bara att sätta igång och skriva dem.

Nu när jag har en plan och ett synopsis kan jag inte fatta hur jag klarade av att skriva förra manuset helt fritt utan några ramar eller någon planering. Var nog en "nybörjartur" jag inte kommer att se igen... Innan jag började med synopsis och planering tänkte jag att det skulle förstöra skrivglädjen och inspirationen. Få skrivstunderna att kännas mer som att göra en läxa. Hängde mig fast vid att Håkan Nesser enligt vad jag läste en gång skriver rakt upp och ner utan någon planering. Men så känns det inte alls nu när jag kommit en bit. Planeringen blir mer av en trygg hamn som jag återvänder till när jag snurrat iväg mig och inte hittar tillbaks. Öppnar excelfilen så gott som varje skrivpass så är ju rätt ofta vad det verkar. Och vem är jag att jämföra mig med någon som Håkan Nesser, haha! 

Frågan är om jag hinner slänga ut alla trådar till mitten av boken dit jag nästan borde nå med dessa kapitel. Tänker mig 5-6 kapitel till sen för att få ut det där sista man kommer på under tiden och sen börja resan mot slutet. 

Sa jag att jag älskar att skriva ;) 

Kommentera inlägget här: