Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Pseudonymer

Kategori: Allmänt, Inspiration, Roman, att skriva, vi som skriver

Vi har DN här hemma och det har varit lite fokus på pseudonymer där den senaste tiden.
 
Det är ju inte någon som har följt den här bloggen från första början i vintras. Av förklarliga skäl eftersom jag ville hålla den anonym och lite hemlig. Funderade en del kring hur skrivandet skulle kunna påverka min andra karriär som jurist och mina relationer. Och ett alternativ jag laborerade med var att skriva under pseudonym. Så skönt och behagligt att skriva vad man vill och inte behöva ta ansvar för något. Inte till vardags i alla fall. Ja, jag är konfliktundvikande. 
 
Men ganska snabbt släppte jag de orimliga tankarna. Att skriva är numera en del av mig och det kan jag inte förneka. Risken för att någon ska bli upprörd eller träffad av någon karaktär/händelse är ändå försvinnande liten då jag skriver ren fiction och inte på något sätt självbiografiskt, även om texterna utgår från mig och mina erfarenheter (såklart). Och händer det ändå så får jag ta det då men kan inte ducka för mitt skrivande.
 
Däremot så kan jag fortfarande bli sugen på att "hotta upp" mitt namn lite. Vet ju själv vilken bok valet skulle falla på om jag valde mellan en av Jojo Moyes och en av Helena Dahlberg. Men att piffa till namnet lite det är väl ändå en helt annan sak än att skriva under pseudonym, hoppas jag...
 
Här kommer en länk.
 
http://www.dn.se/kultur-noje/forfattarna-som-fick-sina-pseudonymer-avslojade/
 
I övrigt dryga 2000 nya tecken imorse. Hoppas komma upp i 10 000 under veckan men det blir nog på håret att det går! 
Kommentera inlägget här: