Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

På bokfronten intet nytt

Kategori: Allmänt, Inspiration, att skriva, dagbok, vi som skriver

Ja ni, nu är jag inne i mittenpartiet av boken. Skriver på, inga stora frågor eller analyser. De brukar komma senare i redigeringsfasen för min del.

Det jag kom att tänka på som jag tror är nyckeln till att det rullar på så bra nu är att jag har lärt känna karaktärerna. Jag behöver inte längre gå tillbaka till synopsis/excelfilen och läsa in mig när en karaktär kommer in i ett kapitel, för att kunna se vad de gör där. Karaktärerna kan bara komma in och "göra sin grej". Superskönt flow att vara inne i.

Sedan hann jag inte skicka manus 1 till agenten i helgen även om texten är nästan klar, får försöka få det klart denna vecka istället. Tiden går för fort. Önskar verkligen att den kunde sakta in lite... 

KOMMENTARER:

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2016-10-17 | 08:08:00

    Jag tycker mittenpartiet toppen att skriva, och jag håller med dig om att det är då man äntligen känner karaktärerna och kan skriva med flow. Och så får man ju ladda för slutet! //Annika

    Svar: Ja, alla faser har sin charm på något sätt. Det blir heller aldrig enformigt tycker jag eftersom fokus och arbetssätt skiftar allteftersom projektet fortskrider.
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: