Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

För långa kapitel

Kategori: Allmänt, Roman, att skriva, vi som skriver

Har tragglat med Nora Roberts nu hur länge som helst. Började i somras men gav upp. Läser på kvällarna när ögonen går i kors så behöver något lättillgängligt. Men historien fanns kvar i mig och kunde inte motas bort så fick till slut ta upp den igen.
 
Historien har hon alltså lyckats med får jag medge men ändå är boken svår att läsa så försökte analysera varför för att inte själv hamna där i mina texter. Kom då fram till dels att texten är för liten i tryck så det blir jobbigt att läsa. Dels känns texten "pratig" och det hade varit intressant att se vad som hänt om man städat av texten rätt mycket för att hitta ett bättre fokus.
 
Igår kom jag dock äntligen på vad som stör mig mest med boken och gör att jag hela tiden får en impuls att lägga ner den även om jag alltså är nyfiken på storyn. Och det är de lååååånga kapitlen. 
 
De flesta kapitlen är 15 sidor. En del är längre och nåt lite kortare. Varje sIda har ca 30 rader med 10 ord i snitt. Alltså 300 ord/sida. Femton sidor blir då ca 4500 ord per kapitel. Och det känns så segt. Så det är absolut något som tar jag med mig i mitt arbete nu. För närvarande ligger mina kapitel på ca 7 manussidor, har ännu inte räknat på hur många ord det blir. Återkommer om det! Målet jag sätter nu är att kapitlen ska vara max hälften så långa som Roberts, alltså max 2 250 ord/kapitel. Tror inte de är så långa ens men får som sagt räkna på saken och återkomma. 
 
Ska jämföra med Moyes när jag får chansen men har lånat ut den boken till min mamma tyvärr så det dröjer nog någon vecka innan jag får tillfälle att kolla! 
Kommentera inlägget här: