Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

En bra start

Kategori: Allmänt, Deckare, Fine crime, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Senaste numret av tidningen Skriva damp ner i brevlådan häromdagen. Det är tillräckligt långt mellan varven för att jag ska hinna glömma bort att jag prenumererar så blir lika överraskad och glad varje gång.

Detta numret fokuserade på nödvändigheten av en bra inledning. Att inledningen var viktig hade jag fattat men hade nog ändå inte trott att den var så viktig. Så det blir absolut något jag tar med mig framöver.

Bland annat berättade Theorin om hur han arbetar med flera alternativa inledningar, en 3-4 stycken, tills han hittar en han är tillräckligt nöjd med. Måste säga att det är med skräckblandad förtjusning som jag ser en översyn av inledningen till mitt tidigare manus framför mig. Det blir verkligen att döda en darling att ge sig på det kapitlet som alltså är det första skönlitterära jag någonsin skrivit i vuxen ålder. Och jag blir så glad varje gång jag läser det! Att se över inledningn av det här manuset känns inte alls lika rafflande, även om jag just nu nog är lite väl nöjd med det också.

Får också komma ihåg att klappa mig själv på axeln för igår morse tog det verkligen emot att plocka fram datorn på tåget. Det tog emot att öppna dokumentet. Det tog emot att inse att jag skulle börja på ett nytt kapitel. Och framförallt tog det emot när jag då konstaterade att jag hade blandat ihop namnen på några viktiga karaktärer så allt var ett enda virrvarr. Men ändå fick jag ner några tecken och kom lite framåt. Vägen är målet är ett ordspråk jag gillar. Och det blev en rätt trevlig skrivstund ändå till sist.

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2016-10-26 | 08:22:48
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Igenkänning :-) Första delen i trilogin jag jobbar på är det första jag skrivit och varit nöjd med. Början var väldigt känslomässigt laddad, men bara för mig skulle det visa sig. Efter ett par oberoende granskningar kom vi fram till att den inte fungerade. Jag strök de hundra första sidorna och skrev nytt, mest för att det skulle passa ihop med de sista 250 som helt enkelt var mycket bättre. Jag tror det kan ta en stund att hitta rätt i texten, att liksom hitta stilen, och då ligger den där början risigt till!
    Heja dig som kan finna motivation till att skriva varje dag! När det är motigt brukar jag tänka att varje ord räknas och att det är enklare att redigera dålig text än ingen alls.

    Svar: Ja, wow vad tufft att du gjorde det ändå. Är på runt 100 sidor jag är rädd att det hamnar för mig också i värsta fall. Men som du säger är det väl rimligt med stora förändringar i sitt första manus... Blir lite sugen på det första manuset nu när jag lämnat det bakom mig sedan i juni (känns som en evighet sedan jag jobbade med det), funderar på att läsa igenom det under julhelgen...
    Helena Dahlberg

  • www.nastasida.blogspot.se säger:
    2016-10-26 | 19:40:07

    Jag brukar läsa i mina gamla manus, kolla läget och se hur alla har det. Tycker det är jättesvårt att inte börja peta i texten :-)
    //Annika

Kommentera inlägget här: