Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Beroendet

Kategori: Allmänt, Deckare, Inspiration, Roman, att skriva, vi som skriver

Filosoferade lite kring vad som driver min story framåt vid frukosten idag. Och det är ju karaktärerna nästan uteslutande skulle jag säga. De styr och ställer och sedan får man försöka skapa reda i det hela för att få en bra helhet.
 
Det brukar bli mer filosoferande på onsdagar för då jobbar jag hemma och missar därmed alla skrivpass. Det sätter på nåt sätt igång de mer övergripande frågorna i huvudet snarare än vad sjutton som ska hända härnäst i storyn. Igår träffade jag dessutom en nära vän på tåget hem så missade det skrivpasset också. Denna vecka ser därmed inte ut att bli en av de bästa ur produktivitetssynpunkt.
 
Tror ändå det kan vara bra med lite avbrott ibland, jag har ju en hel del sådana. Men man får längta efter skrivandet och känna saknaden i hela kroppen när man hålls ifrån texten.
 
Skrivandet blir till något sorts beroende när man gör det så här kontinuerligt. Säkert frigör det endorfiner och andra kemiska substanser i kroppen på en. Att nästan varje dag få överraska sig själv, men även dyka in i sig själv som man gör på ett särskilt sätt när man hämtar inspiration till karaktärer och händelser.
 
Men om idag blir en abstinensdag så blir nog morgondagen en inspirationsdag för då får jag skrivchans och nytt podavsnitt av favoritpodden dessutom. Det ljusnar i tunneln! 
Kommentera inlägget här: