Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Varierande miljöer

Kategori: Allmänt, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Blev så glad igår när jag satt och bläddrade i manuset på bussen och insåg att det sista kapitlet jag skrev inte var riktigt slut. Så fick jag en anledning att skriva istället för att planera som inte gått så bra denna vecka. Fick in 2000 tecken trots hämtning/lämning och stressig jobbdag. 
 
Annars har jag filosoferat lite kring hur pass varierande miljöer jag har i manuset och vad som är en "lagom" omväxling. Räknade att dessa 29 000 ord utspelar sig på 11 olika platser varav två är frekvent återkommande och övriga med en eller ett fåtal gånger. Försöker känna in hur stor variation jag ska ha, så att det varken blir för "hattigt" eller tjatigt. En av många avvägningar som blir så mycket tydligare när man skriver såhär planerat & strukturerat som jag gör nu. 
 
Blev inspirerad när jag såg hur man skrev filmmanus så i varje nytt kapitel lägger jag in en rubrik med vad scenen leder till (exempelvis A upptäcker att B:s alibi inte håller), vilka karaktärer som är med i kapitlet, var de befinner sig och tid på dygnet. Superbra för att få en översikt om personer, miljöer och intriger. 
 
 

KOMMENTARER:

  • Kristina W säger:
    2016-11-30 | 10:11:19
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Åh jag använder mig mycket av den metoden! Att på ett enda A4-papper skriva ner vad scenen handlar om, vad som är syftet, vilka som är med och tid. Sedan skriver jag även ner vilken känsla jag vill förmedla med scenen för att inte alla scener ska visa hur sur någon är. Jag hamnar lätt i det att mina karaktärer går runt och grubblar över någonting och därför är aningen arga eller ledsna, så tråkigt att läsa!
    Jag har precis hittat till din blogg, så kul :) Vilken genre skriver du i?

    Svar: Välkommen! Å vilket bra tips, känner direkt nu när du säger det att några karaktärer nog kört ner sig väl djupt i grubbelträsket. Några ljuspunkter behövs!

    Mitt första manus började jag skriva utan några som helst förkunskaper och är väl en chick lit på temat hur livet förändras när man skaffar barn/familj mitt i karriären. Den är tänkt att vara rolig med hög igenkänningsfaktor men visar också vilka prövningar man ställs inför och karaktärerna har det rätt tufft stundtals. En klassisk första "självterapi" bok då kag gick igenom just det för några år sedan och det blev väldigt mycket "gräv där du står".

    Nu skriver jag tvärtom superplanerat med synopsis och allt, en deckare. Vad skriver du?
    Helena Dahlberg

  • Elin Säfström säger:
    2016-12-01 | 15:20:10
    Bloggadress: http://allabloggarutomjag.blogspot.se/

    Jag blev superinspirerad av det här! Själv skriver jag så himla planlöst ibland. Dessutom inser jag nu, när jag precis skrivit klart mitt senaste manus (endast råmanus), att det är samma platser som återkommer igen och igen ... Vi får se om jag kan göra någonting åt det.

    Svar: Spännande att höra! Blev förvånad vid arbetet med mitt förra manus hur lätt det ändå gick att byta plats för en scen, tyckte nog det var den enklaste redigeringen att göra konstigt nog.
    Helena Dahlberg

  • Kristina W säger:
    2016-12-06 | 08:37:26
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Haha jag skriver också utan några direkta förkunskaper :) Visst har jag skrivit mycket i mina dagar och jag har två manus som ligger helt ofärdiga - och nog mår bäst av att förbli ofärdiga också - men jag har aldrig gett mig på att skriva strukturerat med en tidsplan. Det där med synopsis tycker jag är svårt, det slutade med att jag skissade ner scener på ett stort papper, flyttade om och drog pilar. Karaktärsbeskrivningarna däremot är guld värt. Jag glömmer alltid vilken färg mina karaktärer har på ögonen ;)

    Själv skriver jag en klassisk romance. Älskar berättelser där kärleken är huvudtemat och man vet att det kommer att sluta lyckligt :) Att svensk romance är på frammarsch är ju extra kul!

    Hur kom du fram till att du ville skriva deckare?

    Svar: Ja jag följer med glädje frammarschen för svensk romance med Simona i spetsen!
    När det gäller val av genre så började jag med en chic lit vilket var superkul att skriva men den kan ha spårat ur lite på slutet då den utvecklades till att bli allt mörkare. Och jag kände att jag ville stanna på den lite mörkare sidan ett tag. Sedan har jag läst mest deckare/spänning i mina dagar så det kändes naturligt att landa där i nästa projekt. Planen är att prova lite olika och se om jag hittar min nisch eller om jag kommer fortsätta hoppa runt i all evighet. Jag blir lätt uttråkad så omväxling kan kanske vara min melodi. Är för närvarande helt öppet om nästa blir en romance eller relationsdrama eller nåt helt annat. Vi får väl se.

    Bra att våga ge upp de projekt man inte längre tror på. Själv är jag ofta alltför envis för mitt eget bästa...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: