Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Jobba, jobba, jobba

Kategori: Allmänt

Ju längre in i vintermörkret vi kommer desto mer missnöjd blir jag med min vardag. Varför tvinga sig upp 5.30 varje morgon för att hinna "visa framfötterna" och "vara på tårna" på jobbet? Varför stressa runt och ha ångest över massa beslut som jag ändå inte själv råder över. När man kan göra så mycket vettigare saker. Som att, ja som att vara författare till exempel. Eller ligga uppe halva natten och läsa inspirerande skrivbloggar med hög igenkänningsfaktor... Jag är även mycket förtjust i att redigera andras texter så kan tänka mig att knäcka extra som lektör/redaktör/korrläsare eller dylikt också. Fint va!?

Idag jobbar jag hemma så har skrivabstinens som bara den. Särskilt nu när historien snart ska växla upp. Kanske betyder det att jag befinner mig i den så omdiskuterade akt 2 ändå trots allt. Kanske jag visst jobbar med den dramaturgiska kurvan men mer undermedvetet, utan att se det själv?

Bra dag att jobba hemma och slippa stressa upp sig över trafiksituationen, omboka möten osv. Nu kunde jag istället ta en timmes promenad fram och tillbaka till förskolan med lillpluttan på snowracer. Bjuder på en bild från promenaden. 

Älskar snön, så vackert och friskt. Men den vackra naturen känns på något sätt ödesmättad i kombination med USA:s valresultat. Typ som att njut av vår vackra värld en sista gång innan kaoset brakar loss. Kan inte se annat än att det blir svårare tider framöver. Kommer vi få skämmas inför kommande generationer? Det tänker jag ofta på eftersom det gått åt fel håll på flera plan rätt länge nu i mina ögon. Ja, ja, vardagen tickar vidare. Imorgon har vi både frukost, tårta och aw på kontoret så då kommer jag antagligen tycka det är ovanligt nice att jobba igen.

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2016-11-10 | 08:56:15
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Jag håller själv på att omvärdera min arbetssituation just för att jag visat framfötterna och varit på tårna lite för mycket. Känner att det inte är värt det längre, men den stora fråga är ju vad man ska göra i stället (innan man kan leva på skrivande alltså *torrt skratt*) Så fint att det verkar vara snö i hela landet just nu, med tanke på världsläget omfamnar jag det som är ljust just nu :-)

Kommentera inlägget här: