Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Inre monolog

Kategori: Allmänt, Inspiration, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

ok, nu är det dags att komma ut med min favoritdel av att skriva. Den inre monologen. Jösses vad jag älskar inre monologer. Det är när jag skriver dem som tiden står still och texten sprutar ut. Antagligen för att det är min hemmaplan. Jag har en konstant inre dialog i huvudet, har alla det? 
 
Har försökt läsa på lite om hur mycket inre monolog man kan ha egentligen. Jag har själv försökt hålla nere min eftersom en testläsare av mitt tidigare manus tyckte att det blev för klaustrofobiskt. Vilket var just effekten jag var ute efter men det hade nog gått över styr där. Nu börjar jag istället känna att jag kanske tagit mig för långt ifrån det närgångna och karaktärernas tankebanor. 
 
Har inte hittat några svar på hur mycket/ofta man kan klämma in detta men tar med mig frågan när jag läser böcker framöver (snart ska jag lägga en beställning inför julhelgen) och ska försöka presentera en slutsats sedan. Kanske kan jag skruva upp lite igen. 
 
Här tas fenomenet upp ganska ingående. http://www.novel-writing-help.com/interior-monologue.html
 
Annars så summerar jag en helt ok skrivvecka. Min buss har börjat rulla igen efter snökaoset så jag har fått min skrivtid tillbaka. Tack för det! 
 
 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2016-11-21 | 10:15:31
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Jag älskar inre monolog, både att läsa och att skriva. Tyckte mycket om Malin Persson Giolitos Störst av allt, och där finns väldigt mycket av den varan. Kan det bli för mycket, eller är det bara jag som tycker om den där klaustrofobiska känslan som uppkommer genom den...? :-)

    Svar: Ja, vad glad jag blev av denna kommentar! Tack för tips, ska kolla på den!
    Helena Dahlberg

  • Kristina W säger:
    2016-11-30 | 10:14:24
    Bloggadress: http://kristinawestling.se

    Jag är också ett fan av inre monologer! Jag vet inte varför det ska kännas så svårt att skriva dialoger jämfört med inre monologer...

Kommentera inlägget här: