Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

- 10 % i redigeringen

Kategori: Allmänt

Vad jag funderar över idag framgår av rubriken. Enligt Stephen Kings tips i den hittills väl läsvärda boken "att skriva" så ska 10 % av texten bort i redigeringen. Vilket alltså är helt bakvänt mot hur jag har jobbat där jag istället broderat ut texten med säkert betydligt mer än 10 % under redigeringen.

Nu beror det ju såklart på hur man skriver från början, Kings ändå rätt långa böcker tyder ju på att han har behov av att korta ner saker och ting. Att jag som är van att skriva korta, kärnfulla facktexter mycket väl kan ha behov av att brodera ut texten i redigeringen är ändå möjligt. Men. Kanske att jag broderat ut för mycket nu i redigeringsomgången. Kanske jag nu efter att ha gjort det jobbet behöver gå igenom manuset en gång till och ta bort 10 % ändå. Manuset är ju som tur är tillräckligt långt för att klara det.

Något att fundera över till dess det är dags att ta sig an rond tre med första manuset när andan faller på någon gång i framtiden.

KOMMENTARER:

  • Sara säger:
    2016-08-02 | 09:58:36
    Bloggadress: http://saradalengren.wordpress.com

    Jag tänkte också på det när jag satt och bläddrade i Kings bok för ett par veckor sedan. Det tipset fungerar inte riktigt på mig. Jag brukar ägna redigeringen till att lägga till allt jag missade under hetsen att få klart råmanuset :)

    Svar: Skönt att höra, King verkar ju ha ett ovanligt flödigt ordsvall förstås. Jag har dock också en tendens till "ordbajseri", på gott och ont...
    Helena Dahlberg

Kommentera inlägget här: