Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Summering november planering december

Kategori: Allmänt, Roman, att skriva, dagbok, vi som skriver

Jaha, då var även november till ända. Summeringen blir 19 skrivpass resulterande i totalt dryga 42 000 tecken. Så gott som enligt plan med andra ord.

December har jag inga större ambitioner med för det brukar ändå bli så stressigt med allt inför jul, luciatåg, utvecklingssamtal, avslutningar på diverse aktiviteter, olika julbord etc. Så allt i december blir en bonus!

Nu när jag varit inne och petat lite i manuset så märker jag direkt hur det återigen blir längre när jag redigerar. Därför siktar jag på max 80 000 tecken för råmanus som sedan då antagligen blir något längre i slutversion efter bearbetning. Räknar man så är nu därmed 37 % av råmanuset klart.

Jag kommer inte ta in fler nya trådar har jag bestämt mig för utan den sista tråden kom i tisdags när jag skrev färdigt det där ofärdiga kapitlet. Resan mot slutet har därmed officiellt börjat och jag är såå redo att kicka igång den!

Jag har tidigare satt som mål att bli klar med manuset, alltså i redigerat skick, till julen 2017 och är så nöjd med det målet. Det känns inte stressigt men samtidigt tillräckligt nära i tid för att jag ska ha pressen att pusha på framåt varje vecka. Vill ha ordentligt med tid till redigering och omskrivningar så jag kan bli ordentligt nöjd denna gång så kan inte börja slacka med råmanuset nu! 

KOMMENTARER:

  • Annika säger:
    2016-12-01 | 08:11:49
    Bloggadress: http://www.nastasida.blogspot.se

    Jag gillar att du ser skrivet under december som en bonus, så ska jag också försöka tänka :-)
    Brukar också försöka ha ett mål för när råmanuset ska vara slutfört och skickafärdigt, bara för att inte försaka de skrivtillfällen som finns.
    Bra jobbat med tecknen, så härligt att känna att alla trådar är utlagda och att resan mot slutet tar vid!

Kommentera inlägget här: