Romandebutbloggen

Här skriver jag om min väg till romandebut och livet därefter! Debuten kom år 2021 med kriminalromanen Dödsrensaren, skriven tillsammans med maken Jonas Dahlberg. Nästa kriminalroman av oss släpps juni 2024!

Slutet, ruta 1 med en översikt

Kategori: Allmänt

Nu har det varit blogg- och skrivpaus. Jag hade en konferens med jobbet i förra veckan som tog det mesta av min tid så det fanns inte något fokus över till att skriva. Tyvärr. Men det var en trevlig och givande tillställning så det gör inte så mycket. På torsdag blir det konferens igen men den kräver inte lika mycket förberedelser så borde inte påverka i samma grad tycker jag.
 
Blev dock väldigt skrivsugen när jag såg den här mysiga skrivplatsen i fönstret på mitt hotellrum, hotell Kristina i Sigtuna. Älskar att sitta i/vid fönster. Men som sagt, tyvärr fanns inget fokus till att skriva. 
 

Igår kickade jag igång mitt nya slut. Gick bra med 5 000 nya fräscha tecken. Kokar ner det så komprimerat jag kan nu för att komma i mål. Så kan jag fluffa till det sen i nästa vända om förlagen mot all rim och reson skulle refusera mitt manus i sommar eller höst. Vilket väl inte är alltför osannolikt om man ska vara sådär tråkigt realistisk. 
 
Men skillnaden från tidigare är att nu skriver jag översikten  först. Är väl närmast något synopsis-light där jag spaltat upp kapitel för kapitel vart det ska sluta så kan jag bygga fritt efter den ändå ganska vida ramen sen. Känns ju oerhört proffsigt jämfört med att bara skriva på känsla som jag gjort tidigare. Nästan så man känner sig som en "riktig" författare. 
 
Nu står jag på bussen och ångrar att jag tog dunjackan idag, är ju riktigt varmt och gott! 
Kommentera inlägget här: